1. Basishouding

 

Reeds gezegd is dat het ene type niet beter of positiever is dan het andere. Toch herkent ook u wellicht een zekere opluchting dat bepaalde eigenschappen gelukkig niet bij uw type horen, en helaas andere wel. Dit is uiteraard zuiver subjectief. Bij het verder uitdiepen van uw persoonlijkheid en de onderliggende drijfveren, positieve en negatieve aspecten ervan, helpt het wanneer u zo oordeelloos mogelijk uzelf beziet. Het is zoals het is. Hetgeen uiteraard niet betekent dat u het ook zo gaat laten.

Het is dus de kunst uzelf met uw patronen als een waarnemer te bezien. U zult gaande weg ontdekken dat u het snelst van een voor u onwenselijk aspect van uw persoonlijkheid af bent of een wenselijk aspect uitbouwt wanneer u daar neutraal tegenover staat. Hoe paradoxaal ook. 

 

 

Mindfulness is een goede methode om uw eigen innerlijke waarnemer te ontwikkelen. Kort gezegd, brengt u uw aandacht naar binnen - naar uw buik - door uw ademhaling te volgen en u doet verder niets. Wanneer een gedachte, lichamelijke sensatie of emotie opkomt, merkt u dat op en keert weer terug naar de ademhaling. Hierdoor wordt u uw eigen innerlijke waarnemer. Het vergt wat oefenen maar het geeft al snel rust, en niet zelden verdwijnen sommige patronen als vanzelf, wanneer u niet reageert, maar gewoon doorademt. Het moment komt dat u ziet wanneer uw patroon in actie komt en uw gedachten en emotie kleurt met de dingen die voor uw enneagramtype zo kenmerkend zijn.

 

Over mindfulness is veel geschreven en er zijn talloze cursussen.